Veelgestelde vragen

Claimeasy erkent het probleem dat het lastig is om als particuliere consument een financiële compensatie te ontvangen van de luchtvaartmaatschappij. Claimeasy is in het leven geroepen om consumenten hierbij te helpen. De software die door Claimeasy is ontwikkeld geeft in enkele seconden of u recht heeft op een compensatie. Indien u recht heeft op een compensatie dan kunt u de resterende benodigde gegevens invullen en zal het professionele team van Claimeasy aan de slag gaan om de compensatie te innen bij de luchtvaartmaatschappij.

Indien nodig staan wij u ook juridisch bij en starten we een proces tegen de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor betaalt u geen kosten.

 

Claimeasy werkt op basis van ‘No Cure, No Pay’. Dit betekent dat wij voor u aan het werk gaan zonder dat u iets hoeft te betalen. Indien wij succesvol zijn met het claimen vragen wij een commissie van 29%, deze zal worden ingehouden op het uit te keren bedrag. Er worden geen administratiekosten of andere kosten bij u in rekening gebracht.

  • No Cure, No Pay

    U betaalt vooraf helemaal niets bij Claimeasy. Als we succesvolzijn in het claimen van de compensatie, dan houden we 29% (incl. BTW) van de claim in. 
  • Uw voorgangers geven ons een ruime 9! 

    Vele vertraagde passagiers gingen u voor, en zij zijn zeer tevreden over onze service! Ze beoordelen ons met een dikke negen! Hier zijn wij super trots op. 
  • Juridisch proces

    Indien nodig gaan wij voor u naar de rechtbank zodat u krijgt waar u recht op heeft. Hiervoor rekenen wij geen extra kosten.

 

Dit verschilt erg per luchtvaartmaatschappij. Wij doen ons uiterste best om zo snel mogelijk de compensatie te ontvangen, maar zijn volledig afhankelijk van de reactietijd van de maatschappijen. Vaak is er meerdere malen correspondentie nodig voor goedkeuring. In het algemeen moet u rekenen op een aantal maanden, echter kan dit ook oplopen naar een half jaar tot een jaar.

 

Het kan voorkomen dat onze software aangeeft dat u geen recht heeft op een compensatie ook al is de vlucht meer dan drie uur vertraagd. Zeer waarschijnlijk is de aard van de vertraging dan niet de schuld van de luchtvaartmaatschappij, maar komt het bijvoorbeeld door slecht weer of stakingen. De luchtvaartmaatschappij heeft hier geen invloed op en kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Binnen de Europese Unie is er een verordening die uw rechten als vliegtuigpassagier beschermt (EG Verordening 261/2004).

Er zijn drie situaties waarin u recht heeft op een compensatie:

  1. Indien uw vlucht meer dan drie uur is vertraagd.
  2. Indien u geweigerd bent op de vlucht wegens overboeking.
  3. Indien de vlucht geannuleerd is en u minder dan twee weken voor vertrek op de hoogte bent gesteld.

Daarbij moet u vanuit de EU vertrekken, of naar de EU vliegen met een vliegtuigmaatschappij die in de EU gevestigd is. 

Echter mag er geen sprake zijn geweest van overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. Hierbij moet u denken aan een staking, weersomstandigheden, politieke onrust of andere problemen waar de luchtvaartmaatschappij niet direct invloed op heeft.

 

Het compensatie bedrag wordt bepaald op basis van het aantal kilometers dat de route heeft, en de opgelopen aankomstvertraging in uren. Deze bedragen zijn onafhankelijk van de prijs die u voor het vliegticket heeft betaald.

Binnen de EU

  • Indien de vlucht 1500 km of korter is heeft u recht op € 250,-
  • Bij elke vlucht binnen de EU langer dan 1500 km heeft u recht op € 400,-

Buiten de EU

  • Indien de vlucht 1500 km of korter is heeft u recht op € 250,-
  • Voor alle vluchten tussen de 1500 km en 3500 km geldt een compensatie van € 400,-
  • Voor alle vluchten langer dan 3500 km geldt een compensatie van € 600,- bij meer dan 4 uur vertraging (bij een vertraging van tussen de 3 en 4 uur is de compensatie € 300,-) 

Ja, deze kunt u declareren. In redelijke verhouding met uw wachttijd kunt u maaltijden en verfrissingen declareren. Indien u vanwege een veel latere vlucht ook een hotel dient te nemen, kunt u dit ook declareren. Let op: hiervoor is het van belang dat u uw bonnetjes bewaart.

Om aanspraak te maken op een compensatie moet uw vlucht onder de Europese Wetgeving vallen. Wanneer er vanaf een vliegveld binnen de EU wordt gevlogen naar een locatie binnen of buiten de EU dan valt uw vlucht onder de Europese wetgeving. Indien er van buiten de EU naar binnen de EU wordt gevlogen heeft u recht op een compensatie mits de luchtvaartmaatschappij een statutaire vestigingsplaats heeft binnen de EU.


Vliegtuigmaatschappijen verkopen vaak meer tickets dan dat ze stoelen hebben. Dit doen ze omdat zij er vanuit gaan dat er altijd mensen zijn die op het laatste moment afzeggen of niet op komen dagen. Soms is wel iedereen er en hebben ze te weinig plekken. In dat geval moeten ze passagiers weigeren. Wordt u geweigerd vanwege overboeking, dan heeft u recht op een compensatie.

Als u een claim bij ons indient, maakt u automatisch een account aan. Met die inloggegevens is het mogelijk om de status van uw claim te bekijken. Daarnaast zullen wij u veel per e-mail op de hoogte houden van de ontwikkelingen. 

Ja, wij zijn ook telefonisch te bereiken voor vragen op het telefoonnummer: 0346-20 20 18. Het kan echter voorkomen dat wij u verzoeken uw vraag alsnog per e-mail te versturen zodat wij alles kunnen documenteren en zo een compleet dossier kunnen opbouwen rondom uw claim.

U kunt uw documenten ook mailen naar info@claimeasy.nl. Wij voegen uw documenten dan toe aan uw dossier.

Als u de reisdocumenten zoals een e-ticket of boekingsbevestiging niet meer heeft, is het soms nog mogelijk deze op te vragen. Soms lukt het om aan de hand van een bewijs van betaling de claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Wij raden u echter altijd aan om de reisdocumenten te bewaren.

Ja, dat is mogelijk. In het aanmeldproces is het mogelijk om meerdere passagiers toe te voegen. U moet dan wel beschikken over de benodigde documenten, en tevens hebben we van alle passagiers een volmacht nodig. 

Ja, indien nodig starten wij een minnelijk traject en een procedure bij de rechter. Ook hiervoor zullen wij geen kosten in rekening brengen. Ongeacht of wij een procedure moeten starten bestaat onze inkomstenbron uit een commissie van 29% bij het succesvol incasseren van een claim.

De compensatie zal in de meeste gevallen op onze rekening worden gestort, zo kunnen wij controleren of de luchtvaartmaatschappij heeft voldaan aan onze verzoeken. Wij zullen dan 29% inhouden, en de rest zo spoedig mogelijk overmaken naar het door u opgegeven rekeningnummer.

In sommige gevallen komt het voor dat de luchtvaartmaatschappij de compensatie overmaakt naar u, in dat geval zullen we een factuur sturen van 29% van het geclaimde bedrag. 

Ja, claims die door consumenten worden ingediend worden bijna standaard geweigerd door de luchtvaartmaatschappijen. Bij het indienen van uw claim op ons portaal beoordelen wij op basis van onze informatie of u recht heeft op compensatie. Komt hier een positief advies uit, dan kunt u alsnog gelijk uw zaak aanmelden.

Een volmacht is een formulier waarop u als consument Claimeasy bevoegdheid geeft om u te vertegenwoordigen. Luchtvaartmaatschappijen vragen ons als derde partij bijna altijd om deze volmacht.

Ja, dat is mogelijk. Dit zorgt ervoor dat u minder vragen hoeft te beantwoorden en nog makkelijker uw compensatie kunt krijgen.

Ja, u heeft in principe recht op een compensatie als u meer dan drie uur later op uw eindbestemming bent aangekomen. Het is echter wel van belang dat de aansluitende vlucht onderdeel was van één boeking. 

Alles omtrent verloren of vertraagde bagage valt niet onder de compensatieregeling EG Verordening 261/2004.

De luchtvaartmaatschappijen willen controleren of de claimgegevens overeenkomen met de gegevens uit hun eigen systemen om zo te verifiëren dat de persoon daadwerkelijk op de vlucht in kwestie heeft gezeten.

Wij zullen vertrouwelijk met uw gegevens omgaan en deze niet aan derden verstrekken indien daar geen toestemming voor is gegeven.

Voor verdere privacy informatie verwijzen wij u naar onze algemene voorwaarden.